maandag 9 maart 2009

Opinie: Fortis Holding

De nieuwe deal is nu bekend. Het aandeel is intrinsiek € 2,78 waard en ik heb het nagerekend: het klopt. Het aandeel stijgt enorm, maar zoals ik ook bij Belgacom heb opgemerkt, die stijging is gewoon terug spurt naar koers voordat het nieuws echt bekend werd. In de aanloop naar het akkoord verloor Fortis hetzelfde verschil eerst naar beneden toe. Ik denk niet dat het nu zal stijgen tot zelfs € 2, alhoewel dat ik hoop mij te vergissen. Voor dat de deal bekend was noteerde het ook ruime tijd aan € 1,15 en toen was het intrinsiek ongeveer hetzelfde waard volgens mijn berekeningen. En laten we eerlijk zijn: veel is er niet veranderd met deze nieuwe deal. De holding houd wel meer van de verzekeringstak over. De onzekerheid is voor groot deel weg en dat scheelt hem wel een paar procent in de onderwaardering. Dus de koers zal misschien rond de € 1,5 komen te liggen. Dus nog zo’n 25% opwaarts potentieel voor de holding.

Is 75% beter dan 90% in de verzekeringstak. De holding zelf zegt van wel, want hun cashpositie wordt versterkt en volgens mij hebben ze hierin gelijk. De vorige deal was beter met 90%, als alles nadien weer perfect liep. Nu is BNP Paribas meer verplicht moeite te doen voor de verzekeringstak. Alhoewel: de 25% is naar de bank gegaan. Frappant niet. Dat de oorzaak van alle ellende nu eigenlijk met een deel van de holding gaat lopen. Ze zeggen wel dat het geld om het te kopen van BNP Paribas komt, maar daar geloof ik weinig van. Het zal eerder 75% van BNP komen en de rest van de staat, want zo is aandeelhouderschap van de Belgische Fortis bank momenteel.

De overgang van de 50% + 1 aandeel naar de staat, daar rept niemand meer over. Ik vind dit niet raar meer, gewoon ergerlijk. Als belegger zijn we nergens zeker meer van en als Bos zijn plan er in Nederland doorkomt zal ik nooit meer in Nederlandse bedrijven beleggen. Zelfs niet met de aandeelfondsen die ik samen met mijn vrouw koop. Onteigening van aandeelhouders, waar haal je het. De Mey zegt ondertussen dat ze met de Nederlandse regering gaan onderhandelen over de terugkoop/gave van een deel van Fortis Verzekeringen Nederland. De Nederlandse regering moet de holding namelijk nog steeds € 2,5 miljard in de toekomst. Dit is ook een euro aan intrinsieke waarde.

Bedankt voor het lezen.

Addendum: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/Een_overzicht_van_de_reacties_van_de_betrokken_partijen.8153979-433.art
Hierin staan alle visies van de betrokken grote partijen. Die van Test Aankoop staat er niet in, maar deze loopt samen met die van Meester Modrikamen. Ze wijzen er ook op dat de deal niet goed is voor de belastingbetaler in België, aangezien de staat veel garanties geeft aan BNP Paribas, terwijl deze laatste weinig garanties geven naar werkzekerheid toe. Lees zeker ook de pdf die je op link kan vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten