zaterdag 21 maart 2009

Tip: Spreek nooit van een gemiste kans

Ik weet dat het vandaag geen maandag is, maar gezien mijn schema zelf overhoop ligt, mag mijn Blog in deze miserie delen. Hier dus een tip over gemiste kansen. Dit vind ik zelf een van de lastigste zaken aan belegger zijn. Want een gemiste kans is steeds een kans die je misliep om meer geld te bezitten. Ik zeg hier express niet rijker worden, want dat doen anderen al genoeg voor mij. Van beleggen op de beurs wordt je zelden rijk, je kan enkel meer geld krijgen. Dus de rijken worden rijker en de kleintjes worden slechts iets groter. 1 miljoen worden er 2 en € 1000 worden er 2000, dat is het verschil.

Maar terug over gemiste kansen. Je mag nooit blijven stilstaan bij gemiste kansen, behalve nu, bij het lezen van dit artikeltje. Een gemiste kans is nooit echt een gemiste kans. Een lange termijnbelegger koopt aandelen als ze laag staan (maar zelden op hun laagst). Ikzelf heb veel aandelen bijgekocht tijdens de afgelopen crisis, maar nog geen enkel op hun laagste punt. Veel mensen beginnen pas met het kopen van een aandeel als het al een tijdje terug aan het stijgen is. Ikzelf ben eerder iemand die aandelen koopt als ze aan het dalen zijn. Soms dalen ze verder, soms beginnen ze direct te sijgen. Het is nu niet omdat ik toevallig nog wat geld heb staan dat ik de stijging nu als een gemiste kans moet gaan bekijken. Jullie trouwens ook niet, want de meeste aandelen zijn nog steeds zeer goedkoop gewaardeerd ten opzichte van hun hoogtepunt (ik zeg dus niet ten opzichte van hun waarde, want aandelen worden eigenlijk nooit gewaardeerd naar wat ze juist waard zijn en de laatste jaren zeker niet meer).

Voor deze die het echt moeilijk hebben met het feit dat sommige aandelen al meer dan 100% zijn gestegen zonder dat ze er mee van profiteren, bedenk jullie dit: er zijn nog steeds mensen die aandelen bezitten aan de topkoersen. Er zijn inderdaad ook nog mensen die aandelen bezitten aan de bodemkoersen, maar van beide categorieën hebben al heel wat mensen hun aandelen van de hand gedaan, wees daar maar zeker van.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten