woensdag 10 juni 2009

Opinie: Fortis zijn Bad Bank

De Bad bank van Fortis, of ironisch genoeg Royal Park Investments zoals ik al eerder eens opmerkte in deze blog, KAN volgens de tijd geen bijkomende kredieten kopen (http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/Bad_bank_van_Fortis_kan_geen_kredieten_bijkopen_.8194949-433.art). Dit zeer goed artikeltje heeft weer een typische misleidende titel van de tijd. Het is immers zo dat deze bad bank dat NIET MAG doen. Ze kan het wel, maar doet het dus best niet.

Interessant vind ik het woord "hefboomfonds" in het antwoord van de ceo. Hefboomfonds komt van het Engelse Hedge Fund (Hedge van to hedge = beschermen). Dat heeft helemaal niets met een hefboom te maken, behalve dan dat enkele zogenaamde fondsen wel met weinig eigen vermogen enorm veel schulden aangaan waarmee ze dan iets duur kopen (hetgene ze als onderpand geven voor die leningen). Meestal kopen ze dan iets voor een appel en een ei dat 2 appels en een ei waard zijn. In dat opzicht kan je Royal Park Investments dus inderdaad bekijken als een soort van hefboomfonds (1,7 miljard eigen vermogen t.o.v. 10 miljard schulden, met "rommelkredieten" als onderpand voor de schulden).

In mijn opiniestuk over de opinie van Prof. de Grauwe zei ik eerder € 15 miljard aan rommel (maar dat is mijn eigen opinie opgemaakt uit de cijfers die in 2006 en 2007 werden gegeven door Fortis EN ABN-amro). Volgens BNP Paribas was het dus 20,5 miljard van de 40 mogelijke miljarden, die ze niet zelf wilden beheren. Fortis holding kan dan met de luttele bijdrage van € 760 miljoen hopelijk wat meerwaarde verwachten. Want zoals ik eerder al gezegd heb: het is niet zeker wat de portefeuille van 20,5 miljard waard zal zijn op de vervaldag, enkel van de betaalde 11,7 miljard zijn we zeker.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten