zondag 21 juni 2009

Update: Mature portefeuille

Dat de ene week de andere niet is, hebben we nu wel ondervonden op de beurs. Onze Mature portefeuille heeft dit zeker mogen ondervinden met een terugval van 3,8%! Nu, we hebben nog steeds een buffer met een voorlopige winst van € 1500, maar het kan snel gaan op de beurs. Dus ik hoop dat de aankoop van TomTom een mooie meerwaarde is voor deze portefeuille. Net als Ablynx is dit aandeel licht gestegen in de loop van de week. Ik had gezegd dat ik het zou aankopen als het onder de € 7 noteerde en maandag bij opening stond het € 6,99. Het heeft nog lager gestaan, maar daar doe ik niet aan mee. De eerste koers die ik zie onder de € 7 wordt het. Had het € 6,7 geweest, des te beter voor mij, maar was het niet onder € 7 gegaan, dan had ik het niet. Stond het nu terug € 5, dan had ik het nog opgenomen aan € 6,99. Het is misschien op papier, maar je mag fouten niet onder stoelen of banken steken. Je moet er van leren.

Door welke aandelen komt deze serieuze terugval nu eigenlijk? Ten eerste door Umicore dat € 2,36 lager noteert dan vorige week. Dan is er natuurlijk Van de Velde dat € 2 lager noteert en ten laatste zijn er Tessenderlo en Total die met € 1,50 terugvielen. Echte aanwijzingen buiten de psychologie van de beleggers zijn er hier niet echt voor. De grondstofaandelen zoals Umicore en Nyrstar zijn momenteel meer een speelbal voor speculanten door rapporten over de macro-economie. Nyrstar maakte donderdag en vrijdag heel wat van zijn verlies goed, maar bij Umicore was het herstel iets minder om terug in de buurt te komen van de koers van vorige week (€ 18,25).

Spector noteert dan weer rond de € 0,80. Bij de participatiemeldingen van de CBFA heb ik nog niets gezien over eventuele aankopen/verkopen vanuit Spector zelf, maar de koersstijging van vorige week donderdag en vrijdag enkel wijten aan speculatie gaat er bij mij niet echt in. Bij IBA ligt dit anders. Een zeker Plompen Rob oefent geregeld opties uit en aarzelt niet om zijn aandelen dan direct op de beurs te verkopen. Je zou voor minder: hij maakt er rond de 90% winst op.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten