zaterdag 20 juni 2009

Update: Alfa portefeuille + Serie Biotech: TiGenix



Het verging deze portefeuille weerom niet zo goed in de afgelopen slechte beursweek. Ze zakte namelijk weer met 0,5% (nu het kan niet elke week Pasen zijn natuurlijk, maar toch). Weerom is het verlies vooral te wijten aan de terugval van GBL. GBL verloor al meer dan € 5 sinds zijn topkoers voor onze portefeuille (€ 56,88).

Onze nieuwkomer Ablynx doet het dan weer schitterend. Het is licht gestegen en dat is wat ik graag zie voor deze portefeuille. Over een andere Biotecher kan ik hier ook wat spreken, namelijk TiGenix. Dit bedrijf kondigde een kapitaalronde aan op de beurs door verkoop van aandelen tegen minimum € 5. Dat is juist, aan een hogere koers dan dat het het afgelopen jaar genoteerd heeft. Als dat geen statement is van het managment, dan weet ik het niet. Pas op ik heb hier niet gezegd dat het een goed of slecht statement is. Maar dat ze hun aandelen niet goedkoop naar de beurs brengen (welk bedrijf doet dit eigenlijk wel?) kan vele zaken betekenen. Een van die zaken is overduidelijk dat ze geld nodig hebben. Het is een Biotech bedrijf voor iets natuurlijk.

In het vorig bericht waarin ik TiGenix heb voorgesteld bleek al dat ik het productenarsenaal van TiGenix wat aan de magere kant vind. Eigenlijk was ik op het einde nog iets belangrijk vergeten te vermelden over het gebruik van stamcellen in plaats van al gedifferentieerde cellen. Het is namelijk wel degelijk zo dat stamcellen gemakkelijker te kweken zijn, maar dan heb je wel het probleem dat je perfect moet weten hoe je die cellen moet triggeren om ze te laten differentiëren naar de celsoort die ze moeten worden. Dus eigenlijk vindt ik het een beetje spijtig dat ze wat teleurgesteld zijn over het niet mogen gebruiken van stamcellen in België en daarom een faciliteit openen in Nederland. Hun techniek werkt zonder ook, het is iets moeilijker voor het opgroeien, maar ze wijzen niet op moeilijkheid van differentiatie achteraf. Ik zou daarom een oproep willen plaatsen naar het managment van TiGenix om ons als investeerder/belegger te laten weten of ze deze differentiatiestap al onder de knie hebben bovenop het feit dat stamcellen goed groeien in hun groeimedia. Dat stamcellen goed groeien dat weten we ondertussen al meer dan 20 jaar.

Ik hoop dat ze binnenkort die toelating voor ChondroCelect op zak hebben.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten