zondag 28 juni 2009

Update: Mature portefeuille


Deze portefeuille moest toch licht naar omlaag door Total, IBA en Umicore. Onze nieuwkomer TomTom daarentegen doet het zeer goed. We hebben al 17% winst op deze positie, dus daar kunnen we alleen tevreden over zijn. Voor deze portefeuille is het nu nog zo'n 3 maand wachten op de volgende coupon, dus als we andere aandelen zien die interessant zijn, dan zal een ander aandeel plaats moeten ruimen. Het zal dus belangrijk zijn om onze eigen bedrijven constant op te volgen naar hun prestaties. In onze portefeuille zitten 2 aandelen die serieus schommelen en deze zijn Umicore en Total (Tessenderlo schommelt de laatste paar weken niet sterk genoeg meer). Beiden zal ik nu extra in de gaten houden en bij een winst die mij aanstaat de deur uit zwieren. Ik weet ook dat we enkele bedrijven hebben die het minder doen, maar Belgacom geeft telkens een mooi dividend en maakt winst. IBA en Pfizer zijn dan weer 2 sterk ondergewaardeerde aandelen, die volgens mij veel hoger kunnen. IBA zou zeker rond de € 15 mogen staan en Pfizer nog hoger rond de € 19-20, maar beleggers hebben het blijkbaar niet voor deze 2 goede aandelen. UCB is ook zo'n aandeel. Het verlies op dit aandeel valt nog mee, maar wie nu UCB koopt kan niet gefopt zijn. Dus UCB is ook een degelijk aandeel dat de portefeuille niet mag verlaten voor er een mooie winst op de tabellen staat.
Dat ik Umicore en Total dan wel weer zie vertrekken, wil niet zeggen dat ik niet in deze bedrijven geloof. Verre van zelfs, want Total heeft de grootste voorraden en Umicore is wereldleider in vele branches, waarvan spijtig genoeg ook in de katalysatoren voor auto's en laat nu net die sector in de problemen zitten. Umicore wordt dus nog iets te sterk gerelateerd aan de automobielsector en dat doet hen momenteel de das om. Zolang dit niet verandert zal ik Umicore in mijn achterhoofd houden om het te verkopen aan een degelijke prijs, niet de beste, maar een degelijke.
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten