vrijdag 12 december 2008

Algemene richtlijnen

Allereerst een zeer belangrijke duiding:
Alles wat ik hier op de blog schrijf, schrijf ik eigenlijk enkel voor mijn plezier. De beurs is een hobby voor mij. Ik ben dus geen professional en indien sommigen onder jullie zich geroepen voelen om de portefeuilles die hier ontspruiten te volgen, dan is dit geheel op jullie eigen risico. Ik heb niet de pretentie te stellen dat ik alles weet, verre van, en ik verwacht al helemaal niet dat iemand mijn BLOGportefeuilles volgt. Deze zijn enkel bedoeld ter informatie voor startende of ervaren beleggers (deze laatste kunnen hier misschien eens goed lachen met mijn amateurisme). Mijzelf kan hierbij niets ten laste gelegd worden. Eventueel verlies dat hieruit voortkomt kan niet ten mijne laste gelegd worden en is geheel jullie eigen verantwoordelijkheid.

Ik zal aan de hand van enkele basisprincipes de richtlijnen voor de 2 portefeuilles aangeven.
1) De Mature portefeuille: voor deze portefeuille begin ik met € 25.000.
2) De beginnersportefeuille (genaamd Alfa, …). Hiervoor neem ik aan dat een beginnend belegger over geen groot startkapitaal beschikt. Ik veronderstel dat hij wat spaargeld bezit en denkt dat hij wel € 1500 kan missen voor een geruime tijd. Elke maand kan hij € 250 extra opzij zetten om eventueel te beleggen. Dit bedrag wordt aan het begin van de maand toegevoegd aan het beginkapitaal. Als het totale geïnvesteerde kapitaal € 10.000 bedraagt dan start ik met een 2de beginnersportefeuille (Beta) enz (vandaar de … achter alfa hierboven).
Regel 1: beleg in goede aandelen en betaal niet te duur
Dit is de bedoeling als je gaat beleggen en is dan ook het moeilijkste. Onder niet te duur versta ik ook de transactiekosten. Iedereen weet dat dit een belangrijke kost uitmaakt en al snel verschillende percenten kan uitmaken in een portefeuille. Zeker voor een beginner. Ik zal daarom steeds werken met € 15 als vaste transactiekost voor aandelen en € 1,5 voor strips. OK dit is nog veel en bij veel online banken kan het goedkoper, maar veel startende beleggers kunnen dit niet en moeten dus bij de grootbanken aankloppen voor hun orders. Voor de Mature portefeuille is er geen geldlimiet voor de orders. Hierdoor zal het makkelijker zijn om bij een kleine koersstijging reeds een positief rendement te halen dan bij de beginnersportefeuilles. Voor de beginnersportefeuille zal ik trachten orders door te voeren tussen € 700 – 1250. € 700 lijkt weinig, maar is het niet, en 1250 lijkt al wat veel, maar is het ook niet. Het is allemaal relatief en hier gaat het over lange termijn beleggen.
Regel 2: beleg regelmatig
Dit zal ik uiteraard doen voor de beginnersportefeuilles. Als ik dit wil doen voor de Mature portefeuille, zal ik het moeten doen met regel 3.
Regel 3: herbeleg de meerwaarden/dividenden
Voor de beginnersportefeuilles zal dit in het begin moeilijk gaan. De ontvangen dividenden/meerwinsten zullen in het begin mijn rendement bepalen. Voor de Mature portefeuille zal dit iets beter lukken.
Regel 4: diversifieer
Weerom gemakkelijker voor de Mature dan voor de alfa,… portefeuilles, maar bedenk dit: zelfs een reis van 100 mijl start met een enkele stap. Zo zullen we ook beleggen: stap voor stap; aandeel per aandeel.
Regel 5: informeer u grondig
Dit is eigenlijk de belangrijkste regel. Zoals hierboven reeds aangegeven: ik weet niet alles. Niemand trouwens. Alle info die ik vergaar is via het internet verkregen en niet iedereen is ter goeder trouw op het internet. Geruchten zullen er altijd zijn, maar info van de sites van de verschillende bedrijven zelf zijn meestal wel betrouwbaar. Download via hun investor pagina hun jaarverslagen/kwartaalrapporten. Lees wat boeken over de beurs (niet te veel, er staat toch overal hetzelfde in ;-) ).
Regel 6: beleg enkel met geld dat u kan missen
De € 25.000 en de € (1500 + X x 250) voor de verschillende portefeuilles is nooit geld dat de beheerders nodig hebben. Zeker in de komende 10 jaar niet. Veel beleggers vergeten dit, maar het is een belangrijke regel. Hier is het virtueel, dus daarover moet ik mij hier geen zorgen maken.
Regel 7: doe het met plezier
“Speel jij op de beurs?” vragen vele mensen. Wel beleggen op de beurs is niet echt een spel, maar het moet wel plezant blijven. Voor mij is het een hobby die mij ontspant. Zelfs als ik op verschillende aandelen verlies heb zie ik in dat ik aan het bijleren ben. De beurs temmen doet niemand, en zelf zal u ook de beurs niet kunnen temmen. Leg u er nu al bij neer en beleggen wordt een plezante hobby. Indien u professional bent, kom hier dan af en toe eens goed lachen.
Regel 8: hou u aan de vorige regels
Zo een simpele regel en waarschijnlijk de moeilijkste om niet te breken.
Extra regel: Indien u merkt dat u, als uw aandeel 10% zakt, depressief wordt en als het 10% stijgt, u euforisch wordt, stop dan met beleggen. Het zal u veel kopzorgen besparen.

PS. Of dit dezelfde regels zijn die ik mezelf opleg om te beleggen: niet helemaal, maar het is wel mijn basis.
PS2. Beleggingsmethoden zijn er genoeg en ik ga enkel kort weergeven waarop ik let als ik een aandeel selecteer. Een hele uiteenzetting zou ons te ver leiden. Beleggingsboeken genoeg zou ik zeggen en http://www.investopedia.com/ is een goeie website (in het Engels) om een technische basis te ontwikkelen.
PS3. Ik werk enkel met eindkoersen van een dag (Bron http://www.tijd.be/; ik ben namelijk een Belg en beleg enkel in aandelen die ik echt ken). Dit zal inderdaad een vertekend beeld geven, aangezien hier aangekocht kan worden aan een koers die ik ken en ook omdat er geen gebruik kan gemaakt worden van koersschommelingen tijdens de daghandel. Net als in het echte leven zal ik mijn huiswerk meestal maken in het weekend, en hierdoor zullen veel van de handelingen dus ook gebeuren in het weekend. De portefeuilles zullen dus nooit 100% correct te volgen zijn en ook de rendementen zullen nooit 100% met de realiteit overeenstemmen (door mijn vaste prijs van de kosten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten