maandag 29 december 2008

Tip: Controleer beleggingstips

Dit is een vanzelfsprekende goede raad. Een beleggingstip mag nog zo betrouwbaar overkomen, het kan nooit kwaad om wat tijd te besteden om deze na te gaan. Om het even van welk niveau de info komt. Die extra inspanning is ook gerechtvaardigd, want u kunt ofwel wat rijker ofwel wat armer worden. Een beleggingstip is ook niet hetzelfde als goede raad/tip. Een beleggingstip is iets concreet: doe dit en je zal winst hebben. Een goede raad zegt steeds iets algemeen zoals: beleg enkel met geld dat je voor lange tijd kan missen. Dus als iemand u een ‘goede raad’ geeft om een aandeel te kopen, let dan zeker op.

Als iemand u zegt: geef mij € 1000 en volgende week hebt u er € 2000 terug, dan weet u ook direct dat er iets niet klopt. Hetzelfde geldt ook bij beleggen. Ik heb het geluk dat mijn e-mail filters zeer hoog ingesteld staan, zodanig dat ik de SPAM berichten over de volgende ster op de pink sheets niet meer ontvang. Vele mensen laten zich hier toch aan vangen. Waarom: omdat ze eerst handelden en dan pas dachten, met een serieus verlies als gevolg en een serieuze winst voor de verstuurder van het bericht.

Als mensen in een bank mij een belegging aanprijzen, dan kijk ik altijd wat ze juist laten zien. Als het een fonds betreft, dan kijk ik naar de samenstelling (en niet enkel de procentuele samenstelling in landen/munten/sectoren) van de gehele portefeuille. Als ik de prospectus niet vind of niet krijg, dan kunnen ze het al vergeten.
Bij een koop/verkoopadvies over aandelen door banken heb ik ook altijd mijn bedenkingen. Een koersdoel geven met wat uitleg over het bedrijf en algemene gang van zaken in de sector van het bedrijf is niet zo moeilijk, maar meestal geven ze er geen details bij. Buiten een winstprognose en het mogelijks te verwachten dividend geeft zo een koop/verkoopadvies niets extra. Zijn de resultaten echt beter (in het geval van een koopadvies) dan die van enkele concurrenten? Zo nee, waarom zou je dan dat aandeel kopen en niet dat van de concurrent? Ik zou in plaats van koersdoelen voor een bedrijf liever de ratio’s zien ten opzichte van sectorgenoten. Voor die ratio’s moeten we nog steeds zelf aan het werk. Op sommige sites vind je wel enkele ratio’s, maar deze zijn soms niet relevant of niet meer up to date.

Uw eigen buur/familie zou u op een dag kunnen zeggen: “Aandeel A heeft veel potentieel, daardoor, daardoor en daardoor.” Het kan realistisch overkomen, maar van waar heeft hij zijn info? Kun je die zelf terug vinden? Zo ja, is het dan echt zo positief? Soms kan omgekeerde ook gebeuren, namelijk dat uw buur zegt: “Met bedrijf A gaat het niet goed en wel omdat …, dus ik zou het verkopen.” Dan is nader onderzoek ook geboden.

Om met wat beeldspraak te eindigen: “Geld moet groeien, maar het doet dit niet uit zichzelf. Tips zijn als onkruid en kunnen we best missen in onze moestuin. Daarom moeten we als een tuinier nadenken over welke onkruiden eigenlijk kruiden zijn en het waard zijn om niet gewied te worden. Goede raad kan bij het beleggen helpen als meststof, maak er dan ook gebruik van”.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten