woensdag 24 december 2008

Serie Biotech: Innogenetics

Wel zoals beloofd ben ik hier weer met mijn serie over biotech op Brusselse beurs. Ik zal vandaag kort ingaan op het verhaal van Innogenetics.
Innogenetics was een van de eerste Belgische biotech bedrijven die naar de beurs kwam (op het beruchte EASDAQ, de Europese tegenhanger van de NASDAQ), en een echt succesverhaal werd dit niet. Het noteerde lange tijd op de beurs, maakte nooit winst bekend en werd uiteindelijk overgenomen door Solvay. Hun diagnostische divisie was winstgevend, maar R&D naar een geneesmiddel tegen hepatitis C was een grote slokop, waardoor Innogenetics nooit winst kon voorleggen. Door de overname door Solvay zit een meerwaarde, voor de beleggers van het eerste uur, er niet meer in. Het onderzoek naar Hepatitis was ook niet meer zo hoopgevend als in het begin en werd dan ook vroegtijdig stopgezet. Hun diagnostische divisie blijft nu nog over en zal dan ook bijdragen tot de winst van Solvay.
Uiteindelijk zie je dus wel dat Innogenetics, had het alleen doorgegaan, een bedrijf was geworden dat effectief winst zou kunnen voorleggen. Maar omdat 92% van de beleggers de hoop had verloren hebben die beslist om hun aandelen te verkopen aan Solvay. Solvay en Solvac zullen er wel bij varen. Het eigenlijke biotechnologisch gedeelte, namelijk een vaccin tegen Hepatitis C ontwikkelen ging wel de mist in. Het kostte enorm veel geld en uiteindelijk had je er als belegger enkel een kater aan overgehouden (behalve diegenen die in het begin de koersstijging meepikten op de EASDAQ en zij die Innogenetics kochten op het dieptepunt voor aankondiging van de overname door Solvay).
Door dit bedrijf ben ik minder aandacht beginnen schenken aan de IPOs (Initial Public Offerings) van biotechnologische bedrijven op onze beurs. Door het starten van deze blog en mijn studie als achtergrond, leek het mij gepast om mijn achterstand in deze sector weg te werken en hier weer te geven. Om te beleggen in biotech is voorzichtigheid zeer belangrijk, eigenlijk net zoals bij andere sectoren op de beurs.
Zoals jullie zien heb ik vandaag niets verteld over de huidige bedrijven op de beurs, maar dit komt nog. Ik heb spijtig genoeg, zoals iedereen, een gebrek aan tijd en ik wil alles wat ik hier zeg ook gefundeerd doen. Het bericht van Galapagos (zie op: http://www.glpg.com) deze week over bevestiging van samenwerking met GlaxoSmithKline (GSK) kan ik jullie dan ook niet onthouden.
Bedankt voor het lezen en vrolijk Kerstmis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten