vrijdag 17 april 2009

Opinie: Herstel en Fortis

Het is vandaag de dag niet gemakkelijk als blogger om over de beurs te spreken. Elke dag (of toch week) veranderd de stemming op de beurs, alhoewel er niets wezenlijk veranderd. Waarom dan? Omdat psychologie op de beurs nu eenmaal de bovenhand haalt op puur verstand, zeker in onzekere tijden. Enkele kleinere aandelen verdubbelen, dus wat doen de mensen: al de aandelen die nog niet verdubbeld zijn kopen, omdat ze denken dat die ook wel zullen verdubbelen. Niet zo verstandig, alhoewel dat we dit niet zeker weten natuurlijk. Ik kan hier verwijzen naar de veel gebruikte woorden wat betreft psychologie op de beurs, namelijk ANGST en HEBZUCHT.

Ik vind het dan ook steeds amusant om artikels als het volgende te lezen:
http://www.tijd.be/nieuws/economie-financien/'Overdreven_correctie_na_te_zware_afstraffing'.8171308-600.art
Mensen die niet weten, dat proberen uitleggen wat duizenden mensen doen op de beurs eigenlijk onmogelijk is in deze tijden (of andere tijden). Net als toen deze mensen overdreven reageerden toen ze de aandelen naar beneden stuurden verschijnen er weer van deze berichten. Ik, de rustige belegger op portefeuille gebied, want alhoewel ik soms wel eens doorraas over die "domme" kuddedieren, pas ik mijn portefeuille maar licht aan (bij daling beurs koop ik geleidelijk bij en bij stijging verkoop ik af en toe eens een aandeel). Ik wil met "domme" het volgende zeggen: alhoewel ik mij erger aan het feit dat 95% van de mensen, die beleggen op de beurs, eigenlijk de meute volgt, handel ik er zelf niet naar, maar soms vraag ik mij toch af of zij niet de slimmerikken zijn. Zij verkopen immers, waardoor mijn aandelen serieus zakken, daarna beslissen ze met zen allen om te kopen en dan stijgen mijn aandelen. Ik ben diegene die de raad van enkele verdienstelijke beleggers opvolg die zeggen: "koop als niemand ze wil en verkoop als iedereen ze wil". Maar als niemand ze meer wil, dan wil dit zeggen dat ze hoog staan en iedereen ze begint te verkopen en als je verkoopt als iedereen ze wil kopen dan staan ze toch laag? Vervolgens probeer ik ook te handelel naar Buffet die zegt: "blijf je bedrijven trouw". Dus zit dalen en ook hoogten uit. Hoe klikt hij dan zijn winst vast?

Als je nu in verwarring bent, dan is dit normaal. Ik gebruikte namelijk de zaken die die superbeleggers als regels geven in hun extreme vorm en interpreteerde ze zodanig dat ze eigenlijk weinig zin hebben. Als Buffet zegt: blijf je bedrijven trouw, dan moet je ook rekening houden met zijn andere regel: controleer steeds of een aandeel nog in uw portefeuille thuis hoort. Indien niet verkoop het, maar verlies het niet uit het oog om het eventueel aan een lagere koers terug op te pikken. Iedereen weet dat "koop wanneer niemand ze wil en verkoop wanneer iedereen ze wil" eigenlijk wil zeggen "koop laag en verkoop hoog", maar zoals jullie zien moet je er niet echt op in gaan, want anders klopt het niet meer. Dus als zelfs de hoofdregels op de beurs weinig steek houden, onthoud dan dat uitleg van experten ook weinig zin heeft. De mensen doen wat ze willen op de beurs, niet de experten. Op lange termijn komt een aandeel steeds aan een prijs te noteren die overeenstemt met de prijs die het bedrijf echt waard is, maar ondertussen is het koersverloop nog grilliger dan de ergste bergrit van de Ronde van Frankrijk. Tijdens de voorbije daling van de beurs zijn we bij veel bedrijven onder die prijs gedaald en nu bij deze stijging (kort/lang??? wie zal het zeggen) kunnen we er misschien weer over gaan. Beleggen op de beurs is vooral goed kunnen omgaan met dit feit.

Verder valt het nieuws op dat Meester Modrikamen en zijn trawanten de strijdbijl toch nog niet begraven hebben wat betreft het stand-alone scenario voor Fortis. Eerder gaf hij nederlaag toe, maar blijkbaar was dit enkel om op een rustige manier aan zijn final push te beginnen.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/Maandag_details_van_plan_B_Fortis.8171415-433.art

Bedankt voor het lezen van dit stuk gefilosofeer dat ik zo laat op de avond nog neerschrijf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten