zondag 26 april 2009

Update: Mature portefeuille



Deze portefeuille ging 1% in het rood, in tegenstelling met de Alfa portefeuille die dus wel steeg, in de afgelopen week. Dit was vooral te wijten aan de slechte prestatie van Tessenderlo op vrijdag. Op donderdagavond maakte Tessenderlo (http://www.tessenderlo.com/investors/) immers zwakke resultaten bekend over het eerste kwartaal. Zo aie je maar dat uitersten niet ver van elkaar moeten liggen. Op 12 maart maken ze een recordwinst bekend (http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_chemie_farma/Tessenderlo_Group_haalt_recordwinst.8155913-429.art) en een maand en een week of zo later maken ze dit bekend (http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_chemie_farma/Tessenderlo_ziet_nog_geen_tekenen_van_herstel.8174094-429.art). Dit belooft dus niet veel goeds.

Wat nog erger is, vind ik, is het feit dat in het bericht van 12 maart er nog het volgende werd gezegd: "De chemiegroep stelt maatregelen klaar te hebben om kosten te besparen, maar heeft die tot op vandaag nog op gang gezet. ‘Afwachten tot einde maart’, meldt Marchand." Maar uit een bericht van vrijdag (http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_chemie_farma/Geplande_productieverlaging_heeft_voorlopig_geen_gevolgen_voor_Belgie.8174130-429.art) vernemen we het volgende: "Volgens Jordens heeft de directie van de Tessenderlo Group de afgelopen twee maanden al verscheidene sulfaatovens in Tessenderlo Chemie in Ham stilgelegd en werd ook de capaciteit in de monovinylafdeling van de Limburgse Vinylmaatschappij teruggeschroefd." Niet echt sprake van wachten dus op het einde maart dus.

Ik heb al jaren het gevoel dat Tessenderlo er alles aan doet om goedkoop te noteren op de beurs. Namelijk: bij goede cijfers leggen ze steeds nadruk op enkele slechte zaken. Je kan er op wijzen, maar de nadruk die ze er op leggen is er soms echt wel over. Als je van € 40 zakt naar € 27 in uw topjaar dan wil dit toch wel wat zeggen (OK er waren pieken en dalen onderweg, maar de track record staat er toch maar mooi op het bord). Ik denk echt dat ik er een goede zaak aan deed om Tessenderlo op te pikken aan € 22,09 en ik ben er nog steeds van overtuigd dat Tessenderlo een goed bedrijf is. Alleen aan het managment begin ik wat te twijfelen. Ze zouden eens duidelijk moeten stellen op wat het slaat (alhoewel ze het nu wel doen natuurlijk, want nu gaat het wel degelijk slecht ;-) ). Pas op: alles wat ik hier schrijf is meer ergernis (ook omdat mijn eerdere limiet van verkoop eerder dit jaar niet werd gehaald) dan een aanzet tot verkoop, want Tessenderlo zal door zijn dividendpolitiek zeker een degelijk aandeel in deze portefeuille zijn (ik ging het namelijk later weer oppikken aan een lagere prijs). Ik hoop dan ook dat hun 2de kwartaal weer beter zal zijn. Ze kondigden namelijk aan dat hun eerste kwartaal niet denderend zou zijn en blijkbaar hadden ze daarover toch gelijk.

Jullie zien, dat alhoewel het maar een spel is met virtueel geld ik er toch in op ga ;-).

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten