maandag 13 april 2009

Tip: Leen nooit voor een belegging

Eerder had ik het al over LEEN JE RIJK, maar ik was daar eigenlijk het volgende vergeten bij te zetten: LEEN NOOIT VOOR EEN BELEGGING.
Lenen voor een huis: OK.
Lenen voor een auto: net OK.
Lenen voor of kopen op afbetaling van TV, radio, ...: niet OK.
Lenen voor aandelen/opties/turbo's: helemaal niet OK.

Ik ben momenteel aan het lezen in het beleggershandboek van Simon Cohen en dit laatste is ook een tip van hem. Hij is een van de grootste beleggers op deze aardbol, dus als u het niet van mij aanneemt, neem het dan aan van hem. Ik ben als kind ingepeperd dat ik eerst moest sparen voor een redelijke aankoop, maar voor een grote aankoop mag je lenen en het spreekt vanzelf dat een huis en/of een auto wel degelijk een grote aankoop is waarvoor je niet het ganse bedrag kan bijeensparen (zeker voor een huis dan toch). Het spaarbedrag zou ten eerste al te weinig opbrenger tot je een huis kan kopen. Zo'n bedrag investeren op de beurs voor je het huis koopt is ook geen goed idee, want je kan kopen op een slecht moment.

Wat ik mij ook nog goed herinner is toen ik als 15 jarige of zo naar de de BBL ging om een rekening te openen. Je kreeg namelijk bij een storting van 500 Belgische frank een extra honderd frank. Zo'n rendement: dat kon ik niet laten schieten. En toch heb ik het gedaan. Ik heb nooit die rekening geopend bij de BBL en ben ook niet van plan ooit klant te worden bij ING. Waarom? Wel toen ik aan stond te schuiven was er een kerel achter mij die door de directeur van het kantoor voor mij mocht komen. Nu zou ik dat niet laten gebeuren, maar ja. Die man vroeg een lening aan voor 4 miljoen Bfr en kocht er direct L&H (Lernout en Hauspie) aandelen mee. Ik vond dit echt idioot en ben naar buiten gegaan. Nadien lees je dan over de problemen die Dexia heeft gekregen met Legio Lease en vraag je u echt af hoe dom mensen kunnen zijn. Dexia kocht de problemen af met € 400 miljoen, maar ik vraag mij echt af hoe het die man is vergaan. Heeft hij op tijd verkocht of beklaagt hij het zich nu nog dat hij zelfs zijn muren niet kan behangen met de onleverbare immateriële aandelen van L&H? Hopelijk moet ik het mij nooit afvragen over een van mijn lezers.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten