zaterdag 11 april 2009

Update: Mature portefeuille



In de afgelopen week is de Mature portefeuille weer met 1,7% gestegen . We zijn dus stilletjes aan het verlies aan het wegwerken. Momenteel zijn er nog maar 2 aandelen in onze portefeuille die meer dan 20% gezakt zijn ten opzichte van onze aankoopkoers. RHJ hoort hier maar net bij, IBA daarentegen steekt met een verlies van 38% schril af tegen de rest. IBA is nochthans een behoorlijk goed draaiend bedrijf, maar beleggers laten dit aandeel momenteel links liggen. Nyrstar is dan weer een pareltje gebleken. Momenteel hebben we op deze participatie een virtuele winst van 50%, maar verkopen zal ik deze nog niet direct doen. Nyrstar kan zeker nog hoger volgens mij.

Ik heb al een tijdje die € 592 in mijn achterhoofd om een eventuele belegging te doen, maar dit bedrag is voor deze portefeuille net iets te klein. Als over 2 maand het couponnetjes seizoen op zijn einde loopt, zullen we beschikken over een iets hoger bedrag en dan zit een eventuele belegging er wel in. Het is verleidelijk om nu in banken te stappen, zeker in Dexia. Het staat laag en de banken doen het de laatste weken iets beter. Ook Fortis is zo'n geval, maar toch heb ik hier mijn bedenkingen bij. Je mag speculeren met een deel van uw geld, maar in deze portefeuille is RHJ al een bedrijf met een iets hoger risico (waarvan we zeker weten dat er cash genoeg is). Als we nu nog een belegging doen in Fortis of Dexia verhoogt het speculatief gehalte van de portefeuille inderdaad maar een beetje, maar je moet u altijd afvragen of het de moeite waard is. Fortis: nog steeds geen echte duidelijkheid. Dexia: ratingverlaging na ratingverlaging. Daarenboven hebben we Nyrstar, 4Energy, RHJ en IBA die van een herleving in de economie direct zullen profiteren met een hogere beurskoers. Dit terwijl Dexia en Fortis een speelbal zullen blijven van geruchten gedurende het volgende jaar.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten