donderdag 23 april 2009

Opinie: Royal Park Investments

Bij het lezen van zo'n titel zie ik jullie al denken: Over wat gaat hij het nu eigenlijk weer hebben. Ik moet toegeven, bij het lezen van Royal Park Investments kon ik een lichte glimlach moeilijk onderdrukken. Want eigenlijk is er niets leuk aan. Het gaat namelijk over de Bad Bank die uit de verkoop van Fortis Bank aan BNP Paribas zal resulteren. Fortis Holding, Bank, regering en BNP Paribas zijn eindelijk overeengkomen hoe alles er uit zal komen te zien (http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/Gesprekken_-bad_bank-_Fortis_rond.8173942-433.art). Niet onlogisch dat het nieuws komt, want binnenkort valt de definitieve beslissing van ALLE aandeelhouders van de Fortis Holding. De oproep op youtube van aanhangers nee-stem zal volgens mij niet veel impact meer hebben.

Waarom ik dit denk? Wel ik heb 2 redenen: ten eerste is de prijs van het aandeel richting € 2 aan het evolueren. Momenteel staat het bijna € 1,8, wat 30 cent meer is dan de prijs die ik verwachtte door rekening te houden met de onzekerheid + effectieve waarde van € 3,9 van de Fortis Holding. Deze € 1,5 is inderdaad een ganse tijd aangehouden, maar in de afgelopen 2 weken bleek dat beleggers dit niet meer relevant vonden. Met andere woorden het meerendeel van de kopers denkt dat onzekerheid geen punt meer is en menen dat een discount van 30% voor een holding nu wel meer realistisch is en sturen het aandeel dus geleidelijk aan hoger. Voor mij is dit natuurlijk goed nieuws ;-) . De tweede reden is het feit dat Modrikamen en zijn Nee-kamp niet zo zeker meer lijken van hun stuk als bij vorige stemming. Waarom gaan ze anders over tot gebruik youtube. De truk van toegeven verlies en nadien proberen des te harder toe te slaan is ook een van de guerilla in opstandgebieden en alhoewel dit in de echte wereld soms helpt (cfr. Vietnam oorlog: VS delfde min of meer onderspit), helpt dit op een beurs niet, want daar wint de grootste partij altijd.

Wat het aandeel gaat doen na de stemming is en blijft een grote vraag. Of het nu een Ja-stem wordt of een Nee-stem. Als iedereen bij een Ja-stem direct wil cashen op € 2 of € 2,5, dan zal het dat een ruime tijd staan. Als iedereen (die voor Ja was) bij een Nee-Stem direct wil verkopen, dan gaan we weer naar € 0,6 of mischien zelfs nog lager. Of als aandeelhouders echt slim zijn bij een Ja-stem, dan houden ze hun aandelen bij, dan kan door het vraag/aanbod systeem de prijs van het aandeel enkel omhoog. Bij een Nee-stem is dit laatste, aandelen bijhouden, voor de overgrote meerderheid van de aandeelhouders niet echt een realistisch scenario, ook daarom denk ik dat het een Ja-stem wordt.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten