dinsdag 24 februari 2009

Crisis beu gehoord

Ik weet niet of jullie het zelfde gevoel hebben, maar ik ben het woord crisis een beetje beu gehoord. Ik begin mij zelfs af te vragen of het effect van de financiële crisis, die de wereldeconomie zoiezo ging beïnvloeden, enkel nog een effect is van zichzelf of door het veelvuldig aanhalen van het woord crisis door de verenigde pers.

Pas op, je kan de pers moeilijk beschuldigen van de crisis, maar ze dragen er zeker toe bij. In het begin van de financiële crisis, nu bijna 2 jaar geleden met de problemen die opdoken bij 2 fondsen van Lehman Brothers (als ik mij niet vergis) (juni 2007), werd er heel wat minder het woord crisis in de mond genomen. Laat staan dat tegenwoordig iedereen denkt dat de financiële crisis pas ontstaan is in de 2 weekends dat het lot van Fortis bezegeld is (alhoewel we nog steeds hopen van niet natuurlijk) in het begin van oktober 2008. Het is natuurlijk gemakkelijker en beter te zeggen dat de crisis pas dan startte dan dat je moet toegeven dat je gedurende 1,5 jaar uw hoofd in de grond hebt gestoken.

Maar waar zijn al die politiekers nu mee bezig: redden van de financiële sector die zich zelf verziekt heeft. Meestal beslaat de ziekte slechts 5 tot 10% van het kapitaal van de bank, maar toch is dit voldoende om de bank neer te maaien. Ik vraag mij af waar het verstand van deze heren zat toen ze hiermee begonnen. Want als banken zelfs leningen beginnen te geven aan mensen waaraan normaal enkel de maffia zijn handen vuil maakt, dan zijn we ver van waar we moeten zijn. De financiële sector dient normaal om kredieten te verschaffen aan ondernemers, nu hebben ze zelfs af en toe geld gekregen van ondernemers voor hun CDOs een met dat geld hebben ze verder gehandeld zoals ze bezig waren: ONGELOOFLIJK. Met als gevolg dat er nu minder kredieten worden verschaft en de economie slabakt. Een crisis waarbij de financiële sector betrokken is, is altijd erger dan een gewone crisis en nu is het des te erger omdat ze het zelf gezocht hebben.

Over de autoconstructeurs die niet alleen in Amerika maar ook hier in Europa geholpen moeten worden kan ik kort zijn: als je weet dat er X eenheden per jaar worden gekocht van het gene je produceert, dan ga je er toch geen XX gaan maken hé. De autosector is enorm groot, moet ze zo groot blijven? Is het correct om in België Opel of Ford failliet te laten gaan terwijl deze fabrieken redelijk goed draaien in vergelijking met andere bedrijven van hetzelfde concern. Natuurlijk niet en hopelijk kan Europa vermijden dat de parels van Ford en GM in Europa kunnen voort draaien zoals voordien.

Over de invloed van de pers kan ik ook kort zijn: als je de radio of TV opzet en je hoort op de nieuwsberichten spreken over de crisis, dan begin je daar als consument naar te handelen. Veel mensen stellen aankopen uit en springen spaarzamer om met hun centen. Enkel grootwarenhuizen draaien nog goed want eten moeten we zoiezo en mensen zijn ook geneigd om te hamsteren als ze het woord crisis horen vallen. Maar door de knip op de portefeuille te houden, verergeren de symptomen van de crisis zichzelf en wordt het doemdenken van sommigen bewaarheid. Dit is natuurlijk altijd het geval, maar bij begin van financiële crisis moest de beurs met 7% stijgen of dalen om vermeld te worden en momenteel is dit al het geval bij een daling van 1%, waarbij de bankaandelen zo’n 5% zakken (dus maar met 5 tot 20 €cent). Dit geeft een beeld van de massapsychose die deze crisis begint aan te nemen. Hopelijk bevinden we ons dus op het dieptepunt en zal de stemming snel omslaan, alhoewel ik hierover natuurlijk beter voorzichtig kan zijn en binnen 1,5 jaar nog kan zeggen dat de ECHTE crisis pas begonnen is toen ik dit bericht schreef en niet zowat 3,5 jaar geleden zoals ik in dit artikel vermeld.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten