donderdag 19 februari 2009

Opinie: CMB (Compagnie Maritime Belge)

Eind vorige maand heb ik de resultaten van dit bedrijf al eens besproken. De resultaten vielen toen zeer goed mee en alhoewel hun Bocimar vloot voor 2009 volledig is ingedekt, viel de koers sindsdien toch terug. Veel hangt natuurlijk samen met de Baltic Dry Index (http://www.investmenttools.com/futures/bdi_baltic_dry_index.htm) die in de afgelopen periode een serieuze daling achter de rug heeft. Hij is wel sinds kort weer beginnen stijgen, dus dat is hoopgevend voor CMB.

Het is misschien een korte post vandaag, maar het einde en het beste komt dan ook sneller. CMB heeft er een van zijn beste jaren opzitten en zal naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde dividend betalen als vorig jaar. Van dit dividend hebben ze al een tussentijds dividend van € 1 uitgekeerd, maar er schiet dus nog € 3 over. Niet slecht zou ik zo zeggen. Momenteel noteert CMB op € 14,6, wat een nettodividendrendement van 15,41% zou geven (als je in BelgiĆ« woont). Het kan natuurlijk dat ze besluiten iets minder uit te keren, maar het noteert nu aan een geschatte k/w van 6 (aan de hand van erg voorzichtige winstschattingen voor dit jaar) en is dus niet overgewaardeerd (waarmee ik niet zeg dat het goedkoop is, want dat weet je nu eenmaal nooit). Maar dit is volgens mij zeker een aandeel dat de moeite waard is om op te nemen in de Mature of Alfa portefeuille. Het duurt nog zo’n 2-tal weken eer ik kan beleggen in GBL of andere holdings met de Alfa portefeuille, dus CMB staat zeker op mijn watchlist voor de volgende investering. In de Mature portefeuille zou het een goed alternatief geweest zijn voor Tessenderlo, maar het heeft zijn verkooplimiet niet gehaald (en zal dit waarschijnlijk niet meer doen deze week, maar hierover in het weekend meer).

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten