maandag 2 februari 2009

Tip: Gebruik data download tool van Euronext

Als je alle koersinfo van een aandeel wilt bijhouden, dan heb (had) je als belegger heel wat tijd nodig. Tenminste als je het manueel, cijfertje per cijfertje, wil doen. Ikzelf deed dit als jonge knaap in Excel door het volgen van de BEL20 aandelen. Ik hield toen enkel de eindkoersen bij per dag. Ik hield dus een hele week de krant bij en tikte dan in het weekend alle eindkoersen van die aandelen in. Naarmate ik vorderde in mijn studies echter, kreeg ik minder en minder tijd en sloeg al eens een dag over. Toen ben ik begonnen met enkel de eindkoersen per week bij te houden. Met mijn persoonlijke portefeuille doe ik nog steeds hetzelfde, zoals jullie ook kunnen merken met de Mature en Alfa portefeuille. Maar een portefeuille volgen of koersinformatie bijhouden is wel totaal verschillend van elkaar.

Dus ik was niet gelukkig met het plaatje: eindkoersen gedurende 5 jaar en dan paar weken met enkel 1 cijfer. Dus aangezien ik hier en daar iets opstak van macro’s in Excel, stak ik zelf een file ineen waardoor ik elke dag de koersgegevens van de koerstabellen in de TIJD hoefde te kopiĆ«ren en vervolgens automatisch inlas in mijn file. Hierbij werden de openingskoers, high en low van de dag en volume ook ingelezen. Natuurlijk vergeet je dan wel al eens een dag (of als je op reis bent), waardoor je sommige gegevens van een dag dan mist.

Dus wat is eigenlijk het simpelste en minst tijdrovende: gebruik de data download tool van Euronext. Je gaat naar het specifieke aandeel. Klikt op het blauwe balkje met data download en probeert dan hoe je de “.” of “,” en datum moet kiezen, zodanig dat de file goed opgeslagen wordt voor uw Excel. Je kan wel niet meer dan 2 jaar aan informatie met een keer downloaden, dus je hebt voor langere perioden wat knip en plakwerk nodig. Dus kosteloos, minder tijdrovend en bovendien niet elke dag nodig, zelfs niet iedere maand.

Bedankt voor het lezen en dank aan Euronext voor hun nuttige tool.

Ter zijde: Het kopiƫren van de koersgegevens op de TIJD is overigens moeilijker geworden. Je moet momenteel goed mikken om enkel 4Energy Invest te selecteren en niet de balk erboven mee te hebben. Ik was hier tamelijk bedreven in, maar gelukkig is het niet meer nodig.

1 opmerking:

  1. Mits wat tweaken is er wel een langere periode mogelijk dan 2 jaar. Indien je wat van scripting kent, is het zelfs mogelijk om al je data zonder de euronext site (lees: zonder navigatie op de site) binnen te halen

    BeantwoordenVerwijderen