maandag 16 februari 2009

Tip: Lees regelmatig een boek

Lezen als belegger is belangrijk, of het nu om een boek gaat of een krant. Ik heb al ettelijke boeken over beleggen gelezen. Hierbij is het belangrijk om enkel datgene te onthouden dat u interesseert. Tussen de regels lezen is ook belangrijk. Ik zal hieronder enkele boeken/schrijvers vermelden en hoop dat ik ze geen oneer aandoe, want dat is niet de bedoeling. Hierbij ben ik alles behalve volledig, maar dat was ook mijn doel niet.

Mijn eerste boek dat ik ooit las over beleggen was het boek Winnen met Aandelen van Roland Van der Elst en dit is en blijft het beste boek dat ik al gelezen heb. Dit boek is echter niet meer verkrijgbaar en is vervangbaar door de twee beursbijbels (Beursbijbel 2007 en 2008) die de TIJD de afgelopen twee jaar eens bij een zaterdagkrant heeft bijgegeven voor slechts € 5. De Tijd lezen brengt dus veel meer bij dan je denkt.

De boeken van Marcel Rila bijvoorbeeld (Beleggen in Aandelen en Obligaties of Het Groot Beleggershandboek) staan vol nuttige info voor ons, maar zijn stadiummethode komt er steeds tussen. Deze methode is voor mij gewoon gezond verstand. Voor sommigen is deze methode wel degelijk goed, omdat ze meer over hun beleggingen zullen nadenken. Het is lovenswaardig dat Marcel Rila eens een methode uitlegt en onderbouwt met nog wat uitleg over de beurs en hoe je aandelen moet analyseren. Dit gebeurt veel te weinig in onze Nederlandse taal. Ik raad Het Groot Beleggershandboek dan ook aan (bevat trouwens ook alle info uit Beleggen in aandelen en obligaties). Het deel over fundamentele analyse is niet zo aan mij besteed. Maar hierover zal ik later wel nog eens uiweiden.

Paul D’Hooren zijn boeken zijn dan weer meer vulgariserend geschreven. Ik lees deze boeken graag voor mijn amusement, maar het zijn geen echte beleggingsboeken waarin je iets te weten komt over beleggingsmethoden. Na het lezen van twee van zijn boeken (De 10 Beurswetten volgens Paul D’Hooren en 179% Hoger) hebt u wel een grote achtergrond over de beurs in zijn geheel. Je merkt duidelijk dat Paul D’Hooren een journalist is geweest en het onderzoek dat aan het schrijven vooraf gaat heel degelijk doet.

Als u Beleggen voor Dummies leest onthou dan dat het vanaf het hoofdstuk over opties vol met kleine foutjes staat. Daarbij komt nog het feit dat ik niet vind dat uitleg over opties nodig zijn in een boek voor mensen die beginnen met beleggen. Ik weet wel dat het geschreven is door een Nederlander en zoals we allemaal weten zijn Nederlanders steeds haantje de voorste als het over de beurs gaat. Enkel de naam beurs komt uit BelgiĆ«. Aandelen, opties en turbo’s allemaal komen ze uit Nederland (zelfs shorten werd voor eerste maal in geschiedenis door een Nederlander gedaan) en trotsheid hierover is dan ook op zijn plaats. Enkel spijtig van de vele schoonheidfoutjes. Misschien zijn deze echter in de volgende drukken verdwenen (ik weet niet hoeveel drukken er al zijn en ik heb niet de gewoonte boeken die ik al heb nog eens te kopen). Daarenboven is het niet uitzonderlijk dat er fouten staan in beleggingsboeken.

Bedankt voor het lezen.

PS. Laat gerust weten welk boek jullie het beste vinden over beleggen. Zo kan ik misschien nog enkele pareltjes ontdekken die ik nog niet ken/heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten