vrijdag 23 januari 2009

Opinie: UCB

Vandaag kwam UCB met nieuws naar buiten. Ze verkochten 3 à 4% van hun omzet in kleinere markten, aan GlaxoSmithKline (GSK) voor € 515 miljoen. Dit moet UCB toelaten te focussen op zijn kerngebieden, overeenkomstig de doelstellingen van het Shape-programma. UCB wil zich, zoals eerder al gemeld, vooral toeleggen op het centrale zenuwstelsel en de immunologie. Tegelijk wil de groep haar aanwezigheid versterken in de belangrijkste strategische markten: de VS, Europa en Japan en “de belangrijke opkomende en internationale markten”. Belangrijk hierbij is ook dat de overeenkomst met GSK enkel alle huidige gecommercialiseerde producten omvat en niet de nieuwe kernproducten van UCB zoals Vimpat, Neupro of Cimzia. De overeenkomst geeft bovendien geen rechten op onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma's die UCB in de pijplijn heeft.

Verder gaf UCB ook aan dat de omzet in 2008 zo’n € 3,3 miljard zou bedragen. Beleggers vinden dit blijkbaar goed nieuws en sturen het aandeel daardoor hoger. Bij UCB is het net als bij andere farmabedrijven: de ontwikkeling van de producten in de pijplijn is belangrijk en de omzet van de oude producten moet ook op pijl blijven. Bij UCB zit dit allemaal nog goed. Hopelijk blijft het zo.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten