vrijdag 2 januari 2009

Over het afgelopen beursjaar :-(

De eerste dag na het afschuwelijke beursjaar 2008 zit er op. Wat was er vandaag optimisme alom. Stijgingen van 5% en meer bij meerdere aandelen. Dit na een jaar zoals er nog nooit een was in de geschiedenis van de Brusselse beurs. Vorig jaar is de Bel20 met meer dan 50% gezakt (53,4% om precies te zijn), dus als je een rendement had van minder dan -53,4% dan deed je al beter. Als je geen Fortis aandelen bezat, dan was dit al wat gemakkelijker. Samen met Nyrstar, was Fortis een van de grootste dalers op de beurs.

Nyrstar geraakte vorig jaar op 3 maart in de Bel20, nadat ze op het einde van 2007 nog serieus moeite hebben gedaan om de koers op te pompen om het minimum aan beurskapitalisatie te halen. Dat je het toen niet moest kopen was dus overduidelijk. Ikzelf heb het toen ook niet gekocht. Momenteel heb ik wel Nyrstar in mijn persoonlijke portefeuille zitten. Niet alleen omdat het de wereldleider in zinkverwerking is, maar ook omdat 2009 wel eens anders zou kunnen zijn, zeker als ze hun dividend zullen bekend maken over 2008 (met hun cash kunnen ze zeker een dividend betalen).

Fortis was andere koek en op andere forums is daar al veel over geschreven. In de media zijn ze nog steeds bezig om halve waarheden te vertellen over wat er nu eigenlijk allemaal aan de hand was. Ik hoop dat door het aandeelhoudersverzet (goed of slecht, daar spreek ik mij hier niet over uit) alles aan het licht komt en dat de regeling die getroffen wordt beter is dan die, die de regering had genomen. In mijn opinie was de verzekeringstak verkopen de brug te ver. Had de regering dit niet gedaan dan waren wij Belgische aandeelhouders stil gebleven. Niemand verkoopt graag de vest van zijn kostuum, zeker niet als je daar bovenop nog in uw onderbroek komt te staan. Hopelijk wordt in 2009 iedereen tevreden: de nieuwe regering, Fortis Holding, Fortis Bank Belgiƫ (Luxemburg en Nederland), de aandeelhouder, de spaarder en de obligatiehouders.

Het rampjaar van de Bel20 is nog simpeler uit te leggen: buiten Suez bestaat de Bel20 grotendeels uit bankaandelen. Dexia en KBC hebben ook hun deel gekregen vorig jaar, hierdoor krijg je rap een serieus negatief rendement. Colruyt was het best presterende aandeel (-4%). Dit omdat mensen ten tijde van een crisis sneller naar een goedkope supermarkt gaan dan naar een dure. Is de Bel20 dan wel representatief voor onze beurs? NEE. Onze Bel20 is een van de minst representatieve indexen die er bestaan. Hij wordt maar 1 keer per jaar herzien (op het einde van het jaar) en deze aanpassing wordt dan pas doorgevoerd in het begin van maart. Dit is veel te weinig. Het is natuurlijk niet simpel om dit telkens te doen. Maar een 2-voudige herziening zou al veel beter zijn. De beknotting op totaal percentage per aandeel in Bel20 (zoals nu het geval zal zijn voor Suez), zouden ze beter ook invoeren voor de sectoren die in onze Bel20 aanwezig zijn. Dit zou onze index niet enkel representatiever maken, maar ook aantrekkelijker voor het buitenland. Maar ik kan mij vergissen, want of dit allemaal zo simpel uit te voeren zou zijn, weet ik niet.

Ik ben gelukkig maar een man die belegt voor zijn hobby. Het afgelopen beursjaar heeft mij enorm veel bijgeleerd. Het was tevens mijn 13de beleggingsjaar, dus het kan enkel beteren. Met fictief verlies op mijn eigen portefeuille (en met mijn x,x% dividendrendement op totale portefeuille en x,x% op mijn dividendbetalers), hoop ik dat 2009 even boeiend zal zijn, maar hopelijk winstgevend.

Bedankt voor het lezen.

PS. De x’en zal ik misschien later nog eens meedelen, want ik heb ze voor dit jaar nog niet uitgerekend.
PS2. Ik ben niet bijgelovig, dus dat van die 13 was niet zo serieus bedoeld ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten